درمان آپراکسی گفتاری
نوشته شده توسط : amin

آپراکسی گفتاری یکی از اختالات گفتاری بوده که بیشتر در کودکان بروز می دهد. این نوع اختلال با سایر مشکلات گفتاری متفاوت است. در حقیقت این بیماری به طور مستقیم با سیستم عصبی ارتباط دارد. متاسفانه این بیماری توسط دکتر های مغز و اعصاب قابل تشخیص نیست و نمی توان از طریق اسکن و عکس برداری متوجه آن شد. درمان آپراکسی گفتاری می تواند به شکل گوناگونی صورت گیرد. چرا که این بیماری نیز به گونه های مختلفی خود را نشان می دهد.

این بیماری به طور معمول از بدو تولد خود را نشان می دهد. علائم آپراکسی بایستی از همان ابتدای تولد کودک بررسی شود و در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه ای از این بیماری، به یک درمانگر متخصص مراجعه کرد. آپراکسی در دو نوع رشدی و اکتسابی وجود دارد. کودکانی که در گفتار تاخیر دارند، به نوع رشدی این بیماری مبتلا هستند.  آپراکسی اکتسابی  ممکن است در اثر تومور مغزی یا آسیب به سر برای افراد به وجود بیاید. لازم است بدانید که این بیماری انواع مختلفی دارد. به همین دلیل نیز درمان های مختلفی برای آن وجود دارد. در ادامه به طور کامل به بررسی این اختلال و اهمیت درمان آن می پردازیم.

آپراکسی چیست

در واقع آپراکسی یک بیماری عصبی است. افراد مبتلا به این بیماری کنترل خود را نسبت به حرکات بدن به ویژه عضلات صورت را از دست می دهند. این اختلال نوع خفیفی داشته که به آن دیسپراکسی می گویند. این مشکل به گونه مختلفی در افراد مبتلا بروز می کند که از رایج ترین آن ها می توان به آپراکسی گفتاری یا آپراکسی دهان اشاره کرد. کسانی که دچار این مشکل می شوند، روی حرکت ارادی عضلات صورت، کنترلی ندارند. به عنوان مثال برخی از بیماران نمی توانند لب خود را بلیسند یا فوت کنند.

لازم است بدانید در بیماری آپراکسی گفتاری، افراد نمی توانند به درستی صحبت کنند.  زیرا آن ها نمی توانند به خوبی لب ها و زبان خود را به صورت ارادی تکان بدهند. در حقیقت اگر فرد مبتلا قادر به صحبت باشد، این مشکل باعث شده تا زبان قادر به گفتن کلمات نباشد. درمان آپراکسی گفتاری شامل روش های مختلفی می شود. چرا که این اختلال در هر فرد به شکل متفاوتی بروز می کند. به طور کلی درمان این اختلال شامل اقدامات مختلفی می شود که در ادامه در مورد آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع آپراکسی گفتاری

به طور کلی آپراکسی گفتاری در دو نوع وجود دارد:

آپراکسی رشدی: این اختلال از بدو تولد بروز داده و می توان در همان دوران کودکی به راحتی آن را تشخیص داد. این بیماری تا حدی به ژنتیک ربط دارد. براساس آمارهای که وجود دارد، آپراکسی پسران را بیشتر از دختران درگیر می کند. 

آپراکسی اکتسابی: این بیماری ممکن است برای هرکسی رخ دهد. اما بیشترین آمار این اختلال در بزرگسالان است. در حقیقت آپراکسی اکتسابی براثر ضربه به مغز یا تومور مغزی به وجود می آید.

کاردرمانی کودکان بیش فعال

در ابتدا لازم است بگوییم که میزان علائم این بیماری در هر شخصی متفاوت است. به طور مثال ممکن است علائم آپراکسی در یک فرد شدید بوده و در فرد دیگر بسیار کم و خفیف باشد. همچنین ممکن است بعضی از بیماران تنها تعداد کمی از نشانه های آپراکسی را داشته و بیماران دیگر علائم بیشتری از این اختلال را داشته باشند.همان طور که در بخش قبلی گفته شد، این بیماری به دو صورت مادرزادی و اکتسابی وجود دارد.

نشانه های آپراکسی گفتاری در کودکی شامل موارد زیر می شود:

  • تاخیر در بیان اولین کلمات
  • تنوع کم صداهای تولیدی
  • عدم بیان بخش ها و صدا ها به ترتیب
  • بیان یک کلمه به شکل های مختلف
  • مکث زیاد بین صدا ها
  • عدم توانایی در بیان کلمات طولانی تر
  • تکان دادن لب ها به صورت مداوم برای بیان یک کلمه
 




:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: